Učitel a žák nejsou protivníci, ale partneři a solupracovníci kteří mají stejný cíl.
Chceme
- učit a naučit žáky vzdělávat se samostatně
- probudit v žácích potřebu soustavného celoživotního vzdělávání
- přivést žáky k odpovědnosti za vlastní vzdělávání
- na vhodných příkladech smysl učení a jeho spjatost s každodenním životem
- zdůrazňovat aktivní dovednosti, potlačovat pasivní způsoby přijímání vědomostí
- používat ve výuce vhodně zvolené motivační hry a postupy
- uplatňovat individuální přístupy k žákovi
- umožňovat žákům pozorovat a experimentovat, porovnávat výsledky a vyvozovat závěry
- vést žáky ke zhodnocení vlastní práce a jejích výsledků, učit je umět najít a odstranit chyby a poučit se z nich při další činnosti
Každý problém se lépe řeší s klidnou myslí a úsměvem
Chceme
- vést žáky k tvořivému, logickému a kritickému myšlení a uvažování a touze řešit problémy
- učit žáky nebát se problémů – problémy jsou od toho, aby s řešily
- učit žáky hledat různá řešení a vybírat ta nejvhodnější
- podporovat samostatnost práce i myšlení, ale zároveň rozvíjet schopnost týmové spolupráce
- podporovat používání moderních metod a prostředků při práci a řešení problémů
- učit žáky, jak některým problémům předcházet
Mají-li žák a učitel dosáhnout společného cíle, musí spolu umět mluvit
Chceme
- učit žáky schopnosti věcně a otevřeně formulovat a vyjadřovat své názory
- zdůrazňovat kulturní úroveň komunikace
- učit žáky schopnosti své názory obhajovat, ale také podrobovat sebekritice, umět kriticky posoudit a přijmout nebo respektovat názory někoho jiného
- rozvíjet komunikační dovednosti žáků v mateřském jazyce, v cizích jazycích, v informačních technologiích a v sociálních vztazích
- vést žáky k důslednému dodržování pravidel slušného chování a školního řádu
- učit žáky naslouchat druhým
Každý z žáků i vyučujících by měl plnit svoje povinnosti, respektovat práva druhých a podle svých nejlepších schopností každodenně přispívat k vytváření přátelské atmosféry ve škole
Chceme
- vést žáky k čestnému a přímému jednání
- vychovávat žáky jako svobodné občany plnící své povinnosti, uplatňující svá práva a respektující práva druhých
- vychovávat osobnosti zodpovědné za svůj život, své zdraví i za své životní prostředí
- vést žáky k sebeúctě a úctě k druhým
- upevňovat pozitivní formy chování, negativní formy potlačovat a odstraňovat
- vhodně volit a používat výchovná opatření, kázeňské přestupky řešit individuálně a zodpovědně bez osobní zášti a emocí
- podle potřeby spolupracovat s jinými subjekty – policií, PPP, sociálním odborem, o.s. PROSPE atd.
- vést žáky ke smysluplnému využívání volného času nabídkou pestrých mimoškolních aktivit a kroužků
- kdykoli kterémukoli z žáků nabídnout pomocnou ruku
Jestliže na konci školní docházky může žák říci : „JÁ umím, JÁ jsem se naučil“, měl by také říkat: „MY spolu chceme, MY spolu pracujeme“
Chceme
- u žáků schopnost spolupracovat, pracovat v týmu, respektovat a hodnotit práci vlastní i druhých
- potlačovat všechny projevy šikany, rasismu, xenofobie a nacionalismu
- podporovat vzájemnou spolupráci a pomoc mezi žáky ve třídě
- podporovat integraci žáků s vývojovými poruchami učení a tělesně postižených žáků do třídních kolektivů
- vést žáky k umění rozpoznat a odmítnout vše, co narušuje dobré vztahy a dobrou komunikaci ve třídě mezi žáky i mezi žáky a vyučujícími
- podporovat formy práce, které umožní zapojení a uplatnění všech žáků třídy podle jejich schopností
Každá i sebesnadnější práce připadá člověku obtížná, děla-li ji nerad
Chceme
- vést žáky k pozitivnímu vztahu k práci
- naučit žáky používat při práci vhodné materiály, nástroje a technologie
- učit žáky chránit své zdraví při práci
- každou dobře vykonanou práci pochválit a odměnit
- vést žáky k přesvědčení, že lépe se pracuje v příjemném prostředí a přátelském ovzduší
- seznamovat žáky s různými profesemi
- motivovat žáky k dosažení jimi zvoleného dalšího studia a budoucího povolání
VŠECHNY DOBRÉ ZÁSADY JSOU JIŽ NAPSÁNY. NYNÍ JEŠTĚ ZBÝVÁ JE USKUTEČNIT.
B. Pascal